Tomoyuki Yanagawa +
Takayoshi Ohara
Works
on gradient
Tomoyuki Yanagawa
year: 2016
material: Lambda Paper, Aluminum, Degital Gelatin Silver Print
size: 600 x 600 mm

グラデーションがかかった画面の中央には上下に2色の正方形が並んでいるように見える。しかしこの2つの色彩は物理的(コンピュータの数値的)には完全に同一色なのである。
通常グラデーション上に配置された色面は、その影響を受けるため単色に見えることは起こりえないが、色彩の相互作用が視覚に与える影響をコンピュータプログラミングを用いて1ピクセル単位でコントロールすることによって、グラデーション上に単色の色面が存在しているという通常ではありえない画面になっているのである(背景をすべて覆い隠すか、もしくはそれらが目に入らないくらい近づいてみると正方形の色が微かに変化していることがわかるだろう)。
本作品では、単純な形態と構造によって色彩が私たちの知覚に与える影響の存在を改めて想起させるとともに、デジタル技術が発達した現代だからこそ可能となった表現を目指している。

In this piece, two different-colored squares appear to be aligned vertically in the centre of a gradated image. However, in physical terms (i.e. in terms of their digital values), these two shades are exactly the same color.
Ordinarily, flat blocks of color placed against a gradient do not appear as a single color, as they are affected by the surrounding gradient. However, by using computer programming to control the visual effect produced by the mutual interaction between the different shades one pixel at a time, an image which is usually impossible has been created, in which flat blocks of color appear against a gradated background. (The slight variations in the shades of the squares can be seen by either covering the entire background, or by drawing close enough to the image that the background does not enter the vision.)
This piece aims towards a form of artistic expression made possible by modern advances in digital technology, and reminds us of the influence that colors have on our vision through simple shapes and structures.